“Culture does not change because we desire to change it. Culture changes when the organization is transformed – the culture reflects the realities of people working together everyday.” – Frances Hesselbein
Mensen zijn gewoontebeestjes
Waarom zijn mensen dé succesfactor van je digitale transformatie? Het lijkt een evidentie, maar niets complexer dan breken met het oude vertrouwde, om ruimte te maken voor verandering.
Mensen zijn immers gewoontebeestjes. Ons systeem is – doorgaans – niet ingesteld op verandering. We houden van voorspelbaarheid, want dat biedt ons veiligheid en vertrouwen. Maar we leven nu eenmaal in onvoorspelbare tijden. VUCA, je weet wel. ‘Verandering is de enige constante’, is zowat een slagzin geworden waarmee organisaties hun medewerkers platslaan doorheen veranderingstrajecten. Maar dat maakt verandering niet minder complex.
Ook strohalmen kunnen breken
Ervan uitgaan dat je organisatie, en de mensen die ervan deel uitmaken, spontaan zullen meebuigen – zoals een strohalm in de wind - is een gewaagde aanname. Zeker als je hoge ambities nastreeft met je digitale transformatie.
Uit divers onderzoek blijkt het belang van de organisatiecultuur voor het succes van digitale transformatie. Ook organisatiewaarden zoals openheid voor verandering en veranderingsbereidheid blijken cruciaal. Verder zijn een goede begeleiding van de verandering, leiderschap, medewerkersbetrokkenheid en kennisopbouw belangrijke ingrediënten.
Dimensie Cultuur in digitale volwassenheid
In het TIMAF digitale volwassenheidsmodel – dat de digitale maturiteit in jouw organisatie inschat - komen die aspecten uitgebreid aan bod in de dimensie ‘cultuur’. Vanuit dit model adviseren we organisaties doorheen hun digitale transformatietraject.
Webinar
Donderdag 23 januari 2025 praat Erik Hartman je bij over de rol van strategie in digitale transformatie.
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld neemt Erik je mee in alle stappen van de strategie.
Je krijgt alle instrumenten om zelf aan de slag te gaan.
Comments