Serial tech-ondernemer, keynote speaker en auteur Peter Hinssen adviseert bedrijven om veel en vooral snel te experimenteren in kortcyclische innovatieprocessen. "In snel veranderende tijden moeten organisaties wendbaar worden en zich snel kunnen aanpassen."
The unknown unknowns
Volgens Peter moeten we eraan wennen dat we in toenemende mate niet weten wat er op ons afkomt, en bovendien niet precies weten wat dat van ons gaat vragen. Welkom in de wereld van the unknown unknowns.
Peter noemt vier kenmerken van de wereld waarin wij nu leven: niet-lineair, superfluid, hyperconnected en ultraspeed. Vergeef hem z'n Engels, in de video legt hij dit in gewone mensentaal uit.
Innovatie is een must
Waar het op neerkomt: alles verandert sneller en sneller om ons heen, dus zorg dat je snel reageert en op de juiste plek in het wereldwijde netwerk zit, zodat je de boot niet mist.
Kortcyclisch innoveren helpt om snel te kunnen reageren - en zelfs te anticiperen - op veranderen. Het doet altijd een beetje pijn. "Schuring heb je altijd wel nodig", zegt Peter daarover. Maar door vrijuit te experimeteren en te leren van wat er niet goed gaat, krijg je een andere cultuur die past bij het 'dealen met de unknown unknowns'
Digitale strategie is een pleonasme
Hinssen pleit ervoor om op te houden met te spreken over 'digitale strategie'. "Dat is echt een begrip uit het vorige decennium. Digitale strategie is een pleonasme geworden. Net als witte sneeuw of nat water. In elke strategische beslissing zou vandaag de dag 'digitaal' vanzelfsprekend integraal ingebed moeten zijn. En zo niet, dan is het hoog tijd om daar wat aan te doen."
Daar heeft Peter natuurlijk gelijk in, maar helaas is 'digitaal' voor heel voor organisaties nog echt een ding. Zolang ik nog recente documenten lees met de passage "Internet/social media/het wereldwijde web is niet meer weg te denken" hou ik de term 'digitale strategie' nog even aan.
Innovatie in de digitale volwassenheid
Innovatie is een belangrijke dimensie in het TIMAF digitale volwassenheidsmodel. Het geeft aan in hoeverre de organisatie in staat is om zichzelf te vernieuwen.
Innovatie - De mate waarin innovatie wordt ingezet om meer waarde te leveren aan de klant en de organisatie ook bereid is om zichzelf te vernieuwen.
Veel organisaties vinden zichzelf nog niet ver genoeg om te innoveren. Maar dat is echt een slap excuus. Innovaties zijn geen grote raketaangedreven megalomane projecten, maar kunnen heel klein zijn en toch veel meerwaarde bieden. Begin er gewoon mee. Het went snel en het is evident plezant, om het maar op z'n Vlaams te zeggen.
Test je innovatiekracht
Wil je meer weten over de rol van innovatie in digitale transformatie? Bekijk het TIMAF digitale volwassenheidsmodel of test in welke mate jouw organisatie innovatief is.
Lees het artikel "Innoveren is geen luxe, het is een noodzaak" van Kees van Duinhoven
Tip van de week: volg Peter Hinssen op LinkedIn. De man heeft al twee decennia lang veel zinnigs te zeggen. Een menselijker en aimabeler 'techneut' zul je niet snel vinden.
Comments